Jak se vysoké podpatky dostaly do kánonu dámské módy?


Když si představíme, jak vypadá krásná, sebevědomá a sexy žena, hlavní místo na obrázku před našimi očima zaujímají vysoké podpatky. Vysoké podpatky, které by podle módních domů neměly být menší než 9 centimetrů, se staly žádaným prvkem dress codu ve velkých korporacích a cenným atributem ženskosti při seznamování. Kdo vynalezl vysoké podpatky a jak se tento druh obuvi dostal do módního kánonu?

Od egyptských řezníků, přes mongolské stepi, až po panství Medici

Vysoké podpatky byly vynalezeny Egypťany. Pracovníci řezníka si nechtěli zašpinit hábit, a tak měli speciální obuv, která jim měla pomoci vyhnout se kontaktu s krví na podlaze. Praktičnost vysokých podpatků ocenili i Mongolové - mistři jízdy na koni. Ve třináctém století zvýšené boty s podpatkem dobře zapadaly do třmenů a umožňovaly jim zůstat v sedle i při pokročilých manévrech. První zmínka o vysokých podpatcích, které měly dámě dodat výšku a měla vypadat krásně, pochází z dvora Medici. Catherine de Medici nosila boty na podpatku na své svatbě s princem z Orleansu Henrym de Valois. Byl to začátek skutečné módní revoluce a francouzští aristokraté rychle zaujali nový trend a dvůr zaplnily dámy na podpatcích. Vysoké podpatky ve francouzském stylu musely mít červenou podrážku a patu a vpředu vkusnou zlatou sponu. Převrat ve Francii v roce 1798 úspěšně potlačil módu pro šlechtickou obuv.

Vyrobeno v USA, fyzika a lehké způsoby a módní tvorba od Christiana Diora

Boty na vysokém podpatku byly téměř 100 let zapomenuty. Až v roce 1888 byla ve Spojených státech založena první továrna na výrobu obuvi s platformou. Skutečný průlom nastal, když se fyzika připojila ke konstrukci dámských bot. Na tvaru a podobě vysokých podpatků pracoval fyzik Olbrecht Kliczka, který je dnes považován za otce vysokých podpatků. Prototypy nebyly nejpohodlnější na nošení, ale rychle si získaly souhlas dam lehkého chování. Až v roce 1947 se do salonů znovu dostaly vysoké podpatky. To provedl Christian Dior - módní návrhář, který zveřejnil světoznámou kresbu ženy v bílém saku, rozevláté sukni, zkrácené čepici a vysokých podpatcích.

Švec všech dob a sexuální revoluce

Roger Vivera, mimořádně talentovaný obuvník, pracoval pro módní dům Dior. Byl to on, kdo se ujal designu a výroby bot z vize Christiana Diora. Z jeho ruky vyšel kupón aiguille - první boty na jehlovém podpatku, který byl vyztužen ocelí, aby se při chůzi nezlomil. Nejprve si ženy oblékly podpatky na dlouhé šaty a sukně. Kulatá špička boty, problikávající zpod záhybů látky, rozněcovala mužské smysly do červena. Od projektu Diora po vypuknutí morální revoluce uplynulo 13 let. Svět objevil nádhernou a svůdnou Marylin Monroe, která milovala vysoké podpatky. O chvíli později vstoupila na módní scénu Twiggy - majitelka krásných nohou, které se návrháři rozhodli vystavit v minisukni a sadě vysokých podpatků. Vysoké podpatky a štíhlé, nahé ženské nohy se tak staly symbolem sex-appealu a sebevědomí. Svět se z těchto bot zbláznil a čím kratší byly sukně, tím výše se k nim nosily podpatky.

V současné době patří mezi nejoblíbenější dámské boty také vysoké podpatky, které dodávají šarm a sebevědomí milionům žen po celém světě. Skvěle se hodí k pokrčeným kalhotám, tužkové sukni nebo rozevlátým šatům ve stylu 50. let. V internetovém obchodě KeeShoes jsou k dispozici krásné jehlové podpatky v různých barvách.